Комунальний заклад

"БОГОДУХІВСЬКА СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА"
Харківської обласної ради
  • Головна
  • Новини
  • Адміністрація
  • Діяльність закладу
  • Методична скринька
  • Безпечне освітнє середовище
  • Внутрішня система якості освіти
  • Дистанційна освіта
  • Виховна робота
  • Бібліотека
  • Соціально-психологічна служба
  • Сторінка логопеда
    • Поради логопеда
    • Робота логопеда
    • Планування
  • Фотогалерея
  • Дошка оголошень
  • Батькам
  • Корисні посилання
  • Протидія булінгу в закладі освіти
  • Зворотній зв'язок
  • Прозорість та інформаційна відкритість
  • Благодійна допомога
Банери

Поради логопеда

Як навчити дошкільника правильно писати букви і цифри. Хитрощі навчання.

Практично всіх батьків, діти яких готуються йти до школи, цілком закономірно цікавить питання, як навчити дитину писати. З розвитком сучасних технологій, ця тема все частіше викликає жваві дискусії в суспільстві. Деякі представники вважають, що за допомогою гаджетів писати набагато швидше і зручніше, і тому навички письма «від руки» поступово відходять у минуле.
 Їх противники стверджують, що вміння писати розвиває моторику рук, грамотність, виробляє практику вибудовування послідовності дій. Як би там не було, але поки в нинішніх школах уроки правопису і каліграфії ще ніхто не відміняв, і тому дана тема досить актуальна.
РОЗБИРАЄМОСЯ, КОЛИ ПОЧИНАТИ ВЧИТИ ДИТИНУ ПИСАТИ
Більшість батьків впевнені, що домашня підготовка дошкільника дає йому можливість в подальшому не відставати від своїх однолітків на уроках в школі. Насправді, це помилкова думка - фахівці категорично не рекомендують робити цього в силу деяких обставин. Раннє формування каліграфічних навичок - це далеко не завжди корисна робота, а дуже часто навіть і приносить шкоду. Як правило, педагоги і дитячі психологи аргументують свої твердження наступним чином:
діти 5 - 6 років ще не готові фізіологічно до письмового написання букв, внаслідок недостатнього розвитку сегментів фаланг і суглобів;
діти, які не досягли 7-річного віку, слабо орієнтуються в форматах сторінок зошиту і великого альбому, плутаються в позначенні лівої і правої сторони, через що вони не розуміють принципів письма;
кожна буква передбачає своє, певне правило її виведення, і про це не знаює багато батьків, а тому в майбутньому вчителю доведеться переучувати маленького школяра.
У зв'язку з вищесказаним, варто відзначити, що поспішати в цій ситуації не варто. Найбільш сприятливим періодом для початку занять фахівці вважають 7-річний вік дошкільника. Тому ми вчимо дитину писати букви і цифри не тільки красиво і правильно, але і в найбільш оптимальний для даної ситуації час.
ПІДГОТОВКА РУКИ ДИТИНИ ДО НАВЧАННЯ
Підготовці руки до процесу письма сприяють різні заняття для розвитку дрібної моторики рук.  
Що стосується самого процесу, то тут можна використовувати такі прийоми:
ІГРИ З КАМІННЯМ
Маленькі діти дуже люблять підбирати і складати в кишені різні за розміром камінчики. Зверніть увагу своєї дитини на властивості каменів - їх форму, колір, величину. Попросіть відповісти, які з цих предметів легше чи важче, на що вони схожі. Запропонуйте «намалювати» за допомогою дрібних камінчиків сонечко або метелика на асфальті.
ІГРИ З ДЕРЕВАМИ.
Пропонуйте малюкові періодично гладити кору дерев. Поступово він почне розрізняти, що кора дуба - зморшкувата і шорстка, берези - місцями гладка, а місцями шорстка. Також він зрозуміє, що молоді дерева можна охопити двома руками, а старі - ні. Все це дає можливість розвивати просторові поняття.
КНИЖКИ-РОЗМАЛЬОВКИ.
Це один з найбільш ефективних способів підготовки руки малюка до письма. Крім того, що це заняття тренує м'язи, воно також дозволяє відкоригувати силу натиску олівця на поверхню паперу.
ІГРИ З ПІСКОМ
Малювати на поверхні піску корисно не тільки для розвитку моторики пальців, але і загального розвитку - інтелектуального і психічного.
КОПІЮВАННЯ
Запропонуйте дитині «перенести» вподобане зображення на прозорий папір, поклавши його зверху сторінки. Такі дії є відмінним тренуванням, яке випереджає написання прописних літер.
Крім того, стимулюйте дитину до промальовування різних фігурок в певній послідовності. Наприклад, нехай вона намалює спочатку по контуру зображені квадратики або кружечки. Потім спробує малювати паралельно обома руками, наводячи вертикальні, горизонтальні і косі лінії. Добре зарекомендувала себе в даному випадку робота з трафаретами.
Грайте з дитиною в різні ігри, ліпіть з пластиліну, нанизуйте намистини на ниточку, рвіть і ріжте папір, роблячи з неї аплікації. Хороші результати дає складання орігамі.
Все це дає можливість добре підготувати м'язи рук до майбутніх навантажень. Крім того, непоганий ефект дає малювання олівцями, крейдою, штрихування контурних малюнків, створення на папері візерунків зі спіралями, хвилястими лініями й іншими елементами. Такі дії розвивають здатність дитини краще освоїти прописи.
ОРГАНІЗОВУЄМО ПРОЦЕС НАВЧАННЯ ПИСЬМА
Письмо - це дуже тонкий процес, який вимагає правильної посадки, фіксації руки, певної послідовності дій і коректного підходу з боку дорослих. Щоб малюк спочатку починав писати правильно, слід виробити основні правила постановки його руки. Це досить важливий етап, ігнорувати який ні в якому разі неприпустимо.
Тут потрібно пам'ятати найголовніше - ваша мета зараз не вчити дошкільника писати, а тільки підготувати його до цього процесу. Робиться це обов'язково в ігровому форматі та у ненав'язливій атмосфері, інакше ви ризикуєте повністю відбити бажання у дитини до подальшого навчання. Починати підготовку можна вже з 3-річного віку.
Правильна постава.
Обладнайте зручне місце для навчання з урахуванням санітарно-гігієнічних норм. Покажіть дошкільнику, як потрібно тримати спину, і під яким кутом повинен лежати зошит на столі.
Давайте дитині працювати спочатку з олівцем, і лише потім - з ручкою.
Якщо дошкільник сам виявляє бажання вчитися писати літери - запропонуйте йому на початковому етапі олівець. Це допоможе уникнути стресу в разі, якщо будуть виникати помилки в написанні (а вони неодмінно будуть). Написане олівцем набагато легше виправити.
Не потрібно займатися довше 5 хвилин за один раз.
Як показує практика, на початковому етапі навчання: чим менше школяр пише, тим краще у нього виходить. Тому переривається після написання 1 - 2 рядків - такий формат є найоптимальнішим для турботливих батьків.
Не починайте відразу з букв і цифр – останні залиште на потім.
Спочатку запропонуйте дитині малювати палички і гачки, поступово переходячи до овальних зображень. Акцентуйте її увагу на тому, що всі елементи повинні вимальовуватися строго по середині клітинок.
ВЧИМО ПИСАТИ БУКВИ
Основу оволодіння навичками писемності складають рухові функції. Крім того, починати навчання треба не на порожньому місці. Сам малюк повинен мати щире бажання навчатися - тільки тоді можна отримати ефективний результат. Перш, ніж пояснювати дитині, як правильно писати букви, треба, щоб вона познайомився з їх друкованою версією в букварі. Іншими словами, юний учень повинен пам'ятати алфавіт.
Самі уроки найдоцільніше організувати в форматі цікавої і захоплюючої гри. Порадьте дитині зіставити написане на сторінці з відомими йому живими і неживими предметами. Наприклад, «М» схожа на ворота або гойдалку, «Я» - на людину, яка топає ніжкою, «Г» - на гачок. Використовуючи такий прийом, ви стимулюєте дитину до швидкого запам'ятовування потрібної інформації.

Під час навчання бажано промовляти спільні дії: «Давай разом напишемо букву. Це буква С. Проведемо кругленьку лінію з верхньої частини вниз, плавно, не поєднуючи, і не перериваючи її ». Спочатку можна запропонувати дитині «промальовувати» букву рукою в повітрі. Допоможіть дитині, взявши її за кисть і ведучи рукою в потрібному напрямку. Потім нехай вона самостійно повторить цей рух, після чого спробує зобразити букву на папері.
ВЧИМО ПИСАТИ ЦИФРИ
Крім правильного освоєння букв, не менш значущим питанням є також і те, що стосується проблеми, як навчити писати цифри. Тут дуже важливо початкове вміння дошкільника оперувати числами до 10. У процесі навчання слід звертати увагу на такі акценти:
правильне вирівнювання рядків у зошиті - дитина вчиться визначати межі написання;
позначення контурів клітинки - учень без особливих труднощів визначає центрування, куточки, сторони, серединку;
вміння подумки поділяти квадратик на 4 рівні частини;
навички писання під нахилом.
Попрактикувавшись у цьому напрямку, ви можете приступати до навчання написання цифр. Принцип ваших дій при цьому майже ідентичні тим, які ви виконуєте при писанні букв.

Не кожній дитині письмо дається легко. Для того щоб навчити її цій справі, варто приділити багато уваги і намагатися зацікавити малюка. Неодмінно хваліть дитину навіть за найменше досягнення. А елемент гри, який ви будете використовувати, дозволить не тільки залучити дитину до світу писемності, а й дасть можливість зміцнити взаєморозуміння і дружбу з нею. І нехай ваш малюк зрозуміє, що вдосконалення навичок і особистих здібностей - це корисна робота за будь-яких обставин.
postcategoryiconкатегория: Главный / Поради логопеда

Підготовка дитини до школи – чи потрібно вчити дошкільника читати

Багато батьків намагається підготувати своїх дітей до вступу в перший клас, щоб вони могли легше впоратися з великим навантаженням у школі. Однак дорослим не завжди вдається зрозуміти, які саме навички і вміння необхідні майбутньому першокласнику, чому слід приділити особливу увагу на підготовчих заняттях. З якого віку рекомендується навчати дитину читати? Які методики навчання читання вважаються найбільш ефективними?
Підготовка до школи: основні моменти
Підготовка до школи і вступ до першого класу – тривожний період у житті дітей та їхніх батьків. З перших днів у школі вони зіткнуться з великим навчальним навантаженням, новим режимом дня і адаптацією до колективу. Тому дорослі намагаються підготувати своїх дітей до навчання в школі ще в дошкільному віці. Проблема полягає в тому, що ніде не закріплені точні вимоги до першокласників. Це ускладнює вибір підготовчих занять. На момент вступу до першого класу дитина має бути розвиненою в декількох напрямках: фізичному, мовленнєвому, естетичному і соціальному. До того ж мати сформовані на достатньому рівні комунікативні навички. Підготовчі заняття включають у себе розвиток пам’яті та уяви, усного мовлення, надання елементарних знань з математики і про навколишній світ.
Чи потрібно навчати дитину читання до школи
Немає єдиної думки, чи варто навчати дитину читання в дошкільному віці. Одні вважають, що це завдання педагогів у школі, інші самостійно вчать дитину читати з 4-5 років, а хтось навіть із 2-3 років. Кожна дитина розвивається у своєму темпі, тому не потрібно орієнтуватися лише на вік. Діти, які не вміють читати, рахувати й писати, також зможуть вступити до першого класу. Однак викладачі наполегливо рекомендують готуватися до школи, тому що новий життєвий етап із супутніми навантаженнями –  великий стрес для дитини, і зосередитися на вивченні основ читання буває дуже складно. У підсумку успішність може знизитися навіть у найбільш здібних школярів. Велику частину інформації діти отримують у текстовому форматі, тому саме вміння читати є основою якісного процесу навчання.
З чого потрібно почати навчання
Якщо дитина дошкільного віку вміє грамотно будувати речення, чітко вимовляє букви і розрізняє звуки, у неї розвинена координація і наявний інтерес до читання, тоді вона точно готова вчитися. Як допоміжні матеріали можна використовувати буквар, абетку, кубики та картки. Слід пробувати різні програми навчання, але не зводити цей процес до монотонного уроку. Гра –  найбільш оптимальна форма подачі матеріалу для дітей дошкільного віку, при якій навчання буде викликати у них непідробний інтерес.
Формувати навичку необхідно послідовно. Першим етапом є звуковий аналіз слова, після чого можна поступово переходити до читання складів і слів, нескладних речень і текстів. При вступі до першого класу дитині дуже знадобиться вміння чітко вимовляти звуки, розрізняти глухі й дзвінкі, м’які та тверді приголосні звуки, розуміти, які звуки називаються голосними. Успішне завершення першого етапу супроводжується тим, що дитина може ділити слова на звуки самостійно. Це вміння знадобиться їй при фонетичному розборі слів на шкільних уроках. Читання по складах належить до базових навичок дошкільника. Цей етап є найскладнішим, саме від нього залежить, наскільки швидко дитина навчиться вільно читати. Після засвоєння читання по складах вона переходить до читання слів, а потім і речень. Це не обов’язково мають бути складні конструкції, вони можуть складатися з двох-трьох слів. Дитині необхідно знати, що перше слово в реченні завжди пишеться з великої літери. Сформувавши навичку читання речень, можна сміливо переходити до повноцінного вивчення невеликих казок чи оповідань. Швидке орієнтування в тексті дозволить дитині краще впоратися з першими шкільними навантаженнями.
Методика навчання читання для дітей дошкільного віку
Підготовчі заняття до школи повинні мати регулярний характер, тоді вони будуть продуктивними. Необхідно, щоб вони мали чітку структуру і проводилися за певним планом, який дасть можливість успішно закріплювати отримані знання на практиці. В Інтернеті можна знайти велику кількість посібників для навчання читання, але це не завжди допомагає при складанні програми занять. Тому батьки часто довіряють навчання дітей розвивальним центрам, які працюють за перевіреними методиками.
postcategoryiconкатегория: Главный / Поради логопеда

Розвиток дрібної моторики рук у дітей дошкільного віку

Батьків завжди хвилює питання, як забезпечити повноцінний розвиток дитини і як правильно підготувати її до школи. Вченими доведено, що розвиток руки, розвиток мовлення і мислення дитини тісно зв’язані між собою.
Розвиток дрібної моторики це один з найважливіших показників інтелектуальної готовності малюка до шкільного навчання. Зазвичай, якщо у дитини добре розвинута дрібна моторика, вона завжди логічно міркує, в неї добре розвинута пам’ять, увага та зв’язне мовлення. Вчителі завжди відзначають, що першокласники дуже часто відчувають великі труднощі в опануванні навичок в письмі. Письмо – це складний навик, який включає виконання унікальних, координованих рухів руки. Отже техніка письма потребує сумісної злагодженої роботи м’язів кисті та всієї руки, а також розвиненого зорового сприйняття та довільної уваги.
В дошкільному віці дуже важливою вважається саме підготовка до письма, а не саме навчання писати, і це повинно починатися задовго до шкільної парти.
Основні види розвитку дрібної моторики рук –   пальчикова гімнастика. ”Пальчикові ігри” – це як завжди, інсценування за допомогою пальців різних римованих казок та історій, виконання багатьох ігор вимагають брати участь обидві руки, що навчає дітей орієнтуванню в поняттях напрямку: «ліворуч», «праворуч»,  «вниз», «угору» тощо. В ході пальчикових ігор малюки повторюють рухи дорослих, тим самим активізують моторику рук, таким чином виробляється уміння керувати своїми рухами, тренування спритності,  концентрування уваги на одному з видів діяльності.
Гра “Моя сім’я”
Цей пальчик – мій дідусь,
Цей пальчик – моя бабуся,
Цей пальчик – мій татусь,
Цей пальчик – моя матуся,
Цей пальчик – буду я,
От і вся моя сім’я! (Почергово згинають пальці, з початку великий)
Гра “Коники”
По дорозі білі і гладкі скачуть пальці-стрибунці.
Цок-цок-цок, цок-цокцок.
Скаче жвавий табунець.
(Пальчики “скачуть” по столу в ритмі вірша)

Графічні вправи. Завдання “Штрихування” Намалюйте контурну картинку, наприклад, фрукт, або овоч і дайте дитині заштрихувати картинку прямими рівними лініями, не виходячи за її контури.
Завдання “Обведи малюнок”
Намалюйте контурну картинку і дайте дитині обвести малюнок точно по лініях, не відриваючи олівець від паперу.
Завдання “З’єднай по точках”
Намалюйте контурну картинку пунктирними лініями і дайте дитині з’єднати пунктири (точки) однією суцільною лінією, не відриваючи олівець від паперу.
Завдання “Намалюй фігури”
Намалюйте дві геометричні фігури, одну велику, іншу маленьку дайте дитині намалювати всередині великої фігури, що поступово зменшуються фігури, а навколо маленької – поступово збільшуються фігури. Торкатися стінок попередньої фігури не можна. Чим більше вийде фігур, тим краще.
Завдання “Намалюй таку ж картинку”
Намалюйте будь-яку картинку і дайте дитині повторити ваш малюнок.
Завдання “Домалюй картинку” 
Намалюйте ліву половину картинки і дайте дитині домалювати праву половину малюнка.
Завдання “Графічний диктант” 
Дитині дається наступна інструкція: “Слухай уважно і проводь лінії під диктовку. Одна клітинка вгору, одна клітинка направо, одна клітинка вниз, одна клітинка направо» і т. д. ” Візерунки можуть бути різними.
Чим ще можна позайматися з дитиною, щоб розвинути вмілість рук?
Розминати пальцями пластилін, глину;
нанизувати великі і дрібні гудзики, кульки на нитку;
грати з мозаїкою, конструктором, кубиками;
грати з піском, водою;
різати ножицями (аплікація, симетричне вирізування, вирізання різних фігурок)
малювати різноманітними матеріалами (олівцем, ручкою, крейдою, аквареллю, кольоровою крейдою, гуашшю).
postcategoryiconкатегория: Главный / Поради логопеда

<< Первая < Предыдущая 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Следующая > Последняя >>

Страница 3 из 17

Copyright © 2011 ---.
All Rights Reserved.

Joomla template created with Artisteer by shoot56.