- Головна
- Новини
- Адміністрація
- Діяльність закладу
- Методична скринька
- Безпечне освітнє середовище
- Внутрішня система якості освіти
- Дистанційна освіта
- Виховна робота
- Бібліотека
- Соціально-психологічна служба
- Сторінка логопеда
- Фотогалерея
- Дошка оголошень
- Батькам
- Корисні посилання
- Протидія булінгу в закладі освіти
- Зворотній зв'язок
- Прозорість та інформаційна відкритість
- Благодійна допомога
Взаємодія вчителя-логопеда та вчителя початкових класів
Учитель початкових класів - це провідник дітей у світі знань, людина, яка надає переважний вплив на дитину, на його духовний та інтелектуальний розвиток. Якщо розглядати роль вчителя початкових класів в житті учнів, що мають відхилення в мовленнєвому розвитку, то її значення важко переоцінити. Саме тому при корекції мовних порушень у молодших школярів зовсім не зайвим, якщо не сказати, необхідним, буде вибудувати і структурувати процес взаємодії між учителем і логопедом.
В останні десятиліття у всьому світі постійно зростає число дітей з не різко вираженими відхиленнями у розвитку. Вступники в 1 клас мають обмежений словниковий запас, слаборозвинену дрібну моторику, нестійкі емоції і т. д. Щоб робота шкільного логопеда стала більш ефективною, йому необхідний тісний зв'язок з учителем початкових класів. Обидва вони прагнуть до спільної мети - дати якісну освіту школярам. Для цього вчителю потрібно, щоб кожен учень мав досить високий рівень загального (в тому числі і мовного) розвитку. Завдання логопеда - усунути мовні дефекти і розвинути усне і писемне мовлення дитини до такого рівня, на якому він би зміг успішно навчатися в школі. У свою чергу, вчитель продовжує мовний розвиток дитини, спираючись на засвоєні ним уміння і навички, тобто відбувається інтеграція логопедичної роботи і освітньо-виховного процесу.
Вчитель-логопед повинен виступити на одному з методичних об'єднань вчителів початкових класів і детально розповісти про види мовних порушень, які зустрічаються у школярів, про те, яким чином ці мовні порушення впливають на засвоєння дітьми-логопатами навчальних програм з усіх предметів, особливо з рідної мови та читання. Бажано в подібних повідомленнях спиратися на приклади. У своєму повідомленні логопед також розповідає про зміст корекційної роботи, про її організації, про те, як пов'язана корекційна робота з програмою навчання з рідної мови та читання. Практика показує, що вчителі початкових класів, познайомившись ближче з цілями і завданнями логопедичної роботи в школі, починають об'єктивно і зацікавлено ставитися до роботи логопеда.
На логопедичних заняттях школярі здобувають нові мовні навички та вміння, які потім удосконалюються в ході навчального процесу. Наприклад, учитель має прекрасну можливість допомогти дітям в автоматизації поставлених звуків. Для цього при читанні текстів чи заучуванні віршів він нагадує дитині, які звуки треба вимовляти правильно, поправляє його. Учитель за допомогою логопеда здійснює контроль над правильною вимовою дітей, бере участь у вихованні у них самоконтролю. Це особливо важливо для заїкуватих дітей, що мають проблеми з комунікацією, для дітей з ЗНМ, білінгвізмом.
Спільна діяльність вчителя-логопеда та вчителя початкових класів починається з першого навчального дня. Взаємодія в роботі відбувається практично у всіх видах навчальної діяльності. Багато проблем, що заважають успішному оволодінню навчальними навичками, піддаються коригуванню на логопедичних заняттях.
Одним з найважливіших умов спільної роботи логопеда і вчителів є вироблення єдності вимог до учнів.
Учителями-логопедами та вчителями початкових класів, розроблені вимоги для досягнення мети кожного заняття з дітьми логопатами:
- Всебічно розвивати особистість учнів - логопатів;
- Навчання повинно носити виховний характер;
- Враховувати вікові особливості дітей;
- Враховувати структуру мовного дефекту і відповідно до цього підбирати доступний матеріал;
- Здійснювати індивідуальний підхід на тлі колективної діяльності;
- Домагатися міцності набутих знань і навичок;
- Пред'являти програмні вимоги з урахуванням можливих специфічних помилок;
- Широко використовувати наочність, ігрові методи і прийоми.
- Протягом навчального року з учителями проводиться консультаційна робота.
Таким чином, взаємодія вчителя початкових класів і логопеда надає тільки позитивний вплив на навчання дітей, що мають мовні порушення і необхідна для оптимізації навчального процесу.