- Головна
- Новини
- Адміністрація
- Діяльність закладу
- Методична скринька
- Безпечне освітнє середовище
- Внутрішня система якості освіти
- Дистанційна освіта
- Виховна робота
- Бібліотека
- Соціально-психологічна служба
- Сторінка логопеда
- Фотогалерея
- Дошка оголошень
- Батькам
- Корисні посилання
- Протидія булінгу в закладі освіти
- Зворотній зв'язок
- Прозорість та інформаційна відкритість
- Благодійна допомога
Постановка дзвінких приголосних звуків
Дитина оглушує дзвінкі звуки? Замість [зима] вимовляє [сима], замість [дім] вимовляє [тім], замість [вовк] вимовляє [фофк]? Такі спотворення звуків вимагають обов’язкової корекції.
Дзвінкі та глухі приголосні звуки складають пари ([п- б], [т - д], [с - з], [ш - ж] тощо). Глухі звуки творяться лише за допомогою шуму. Дзвінкі приголосні звуки творяться за допомогою голосу і шуму. Інколи з тієї чи іншої причини діти можуть оглушувати дзвінкі звуки.
Під час вимови дзвінких звуків включається в роботу голосовий апарат дитини. Тому увагу дитини під час постановки дзвінких звуків слід спрямовувати на відчуття вібрації голосових зв’язок.
Постановка звуків буде описуватись на прикладі постановки звука [з]
Спосіб І. Постановка дзвінких звуків за показом артикуляції.
1. Поясніть дитині, що у деяких звуків є пари («друзі»): у глухого звука [т] (сором’язливого, тихого) є дзвінка пара – звук [д] (друг-бешкетник, галасливий), у глухого звука [с] є дзвінка пара – звук [з] тощо.
2. Дитина спершу повинна вимовити відповідний парний глухий звук (у нашому випадку це – звук [с]).
3. Покажіть дитині, як цей звук вимовити з голосом. При цьому зверніть увагу на те, що органи артикуляції (губи та язик) залишаються в тому ж положенні, що й під час вимови звука [с].
4. Повідомте дитині, що для того, щоб звук вийшов дзвінким, необхідно навчитись «гудіти горлом». Нехай дитина покладе свою долоню вам на горло, а ви дайте їй відчути, як вібрують («дзвенять») голосові зв’язки під час вимови дзвінкого звуку, і як «мовчать» під час вимови глухого звуку.
5. Якщо у дитини є пари звуків, які вона вимовляє правильно (наприклад, [п – б]), дайте їй відчути вібрацію голосових зв’язок на собі – нехай поклаже свою долоню собі на горло. При цьому глухий звук слід вимовляти якомога тихіше, а дзвінкий – якомога голосніше.
6. Потім запропонуйте дитині дуже тихо вимовити, майже пошепки, вимовити звук [с] і показати, як повинен на звучати його дзвінка пара – звук [з], включивши в роботу голосові зв’язки.
7. Після того, як дитина правильно вимовить звук [з], необхідно закріпити його вимову у складах [за], [зе] тощо.
8. Після того, як звук [з] буде автоматизований, необхідно провести ще один етап логопедичної роботи - диференціацію глухих і дзвінких звуків (у нашому випадку звуків [с - з]).
9. Якщо ви займаєтесь постановкою м’яких дзвінких звуків, для зразку показу артикуляції обирайте м’які їх пари ([п' - б'], [ф' - в'], [с' - з']).
Спосіб ІІ. Постановка дзвінких звуків від звука [м].
1. Запропонуйте дитині довготривало і максимально дзвінко (гучно) вимовляти звук [м]. Можна також контролювати дзвінкість вимови долонею дитини.
2. Далі необхідно переривати вимову звука [м] промовлянням звука [с] – «вставляти» звук [с] у протяжно вимовлений звук [м]. Спершу покажіть це на собі, а далі попросіть дитину повторити за вами. Між звуками [м] і [с] не повинен з’являтись ніякий призвук голосного звука (наприклад, [мммес] чи щось подібне).
3. В результаті тренувань у дитини повинне з’явитись звукосполучення [мз] ([мзмзмзмзмз]).
4. Для підсилення дзвінкості вимови необхідно ще дзвінкіше та гучніше «протягувати» звук [м].
5. Зверніть увагу дитини, що після звука [м] вона вимовляє вже не звук [с], а інший звук, схожий, але вже дзвінкий звук [з]. Нехай вслухається в його звучання і поступово починає вимовляти його окремо.
6. Наступний етап – автоматизація звука [з] .
7. Пам'ятайте також про не менш важливий етап логопедичної роботи - диференціацію звуків (у нашому випадку звуків [с - з]).
8. Замість звука [м] також можна використовувати звук [б]. Його не можна протягнути, як звук [м]. Тому необхідно швидко, гучно і дзвінко повторювати звукосполучення [бс]. З часом буде утворюватись звукосполучення [бз]. Подальші дії – як зі звуком [м].
Проводьте заняття з виправлення вимови регулярно! Якщо після тривалих тренувань не вдається досягти позитивного результату, зверніться за консультацією до логопеда!