- Головна
- Новини
- Адміністрація
- Діяльність закладу
- Методична скринька
- Безпечне освітнє середовище
- Внутрішня система якості освіти
- Дистанційна освіта
- Виховна робота
- Бібліотека
- Соціально-психологічна служба
- Сторінка логопеда
- Фотогалерея
- Дошка оголошень
- Батькам
- Корисні посилання
- Протидія булінгу в закладі освіти
- Зворотній зв'язок
- Прозорість та інформаційна відкритість
- Благодійна допомога
Дрібна моторика і мовлення
Дрібна моторика – це сукупність скоординованих дій нервової, м'язової, кісткової і нервової систем людини, в поєднанні із зоровою системою для виконанні дрібних і точних рухів кистями і пальцями рук і ніг.
Чому це важливо для розвитку?
1. Мовні зони в корі головного мозку знаходяться поруч з зонами, відповідальними за дрібні і точні рухи. Тим самим, розвиваючи дрібну моторику це впливає і на інші зони.
2. Показник розвитку дрібної моторики є одним з показників загального розвитку дитини.
3. Вправи на графо-моторну координацію допомагають підготувати руку до письма.
4. На розвиток мовлення дитини позитивно впливає моторне планування. Вимова звуків вимагає складного моторного планування у малюків, які навчаються говорити, і у дітей з мовними порушеннями. Тренування моторного планування великих (ноги, руки, голова, тіло) і дрібних (пальці) рухів допомагає поступово виховати більш складне моторне планування, необхідне для вимовляння звуків.
У дітей з порушеннями мовлення при органічних порушеннях центральної нервової системи порушується вся моторика і саме це гальмує нормальний як психічний так і фізичний розвиток дитини. Сухомлинський писав, що джерела здібностей та дарувань дітей находяться на кінчиках їх пальців. Від них, образно кажучи, йдуть найтонші струмки, які наповнюють виток думкою і впливають на розвиток мовлення. Особливого значення набуває розвиток дрібної моторики для дітей з порушеннями розвитку.
Праці В.М. Бєхтєрєва довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвитку мовлення. Прості рухи рук допомагають прибрати напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мовлення дитини.
До ефективних способів розвитку дрібної моторики відносяться:
· Ігри з дрібними предметами ( прищіпки, бісер, камінчики);
· Пальчикові ігри ( сходинки, ляльковий театр );
· Ліплення (з пластиліну, повітряної маси );
· Масаж (пальців і кістей рук);
· Самомасаж;
· Слінгобуси ( до 8 місяців);
· Іграшки – шнурівки;
· Пірамідки( дерев ’яні, пластмасові);
· Кубики;
· Конструктор ( магнітний, лего, дерев ’яний);
· Рамки-вкладиши;
· Тісто для ліплення;
· Куби- сортери;
· Дошки Сегена;
· Пазли;
· Мозайка;
· Пальчикова гімнастика;
Групи вправ для розвитку дрібної моторики:
1)Вправи для кистей рук:
а) розвиток копіювальних здібностей у дитини;
б) напружувати і розслабляти;
в) зберігати положення пальців та кистей рук;
г) переключення;
2) Вправи для пальців :
а) умовно статичні;
б) динамічні.
До нетрадиційних засобів розвитку дрібної моторики відносяться:
· самомасаж за допомогою різних засобів ( горіхи, щітка, олівці);
· ігри пальчиками ( з кришками, камінчиками);
· малювання нетрадиційними засобами ( пальчиками, через трубочку, зубною щіткою, губками, серветками та ін..)