- Головна
- Новини
- Адміністрація
- Діяльність закладу
- Методична скринька
- Безпечне освітнє середовище
- Внутрішня система якості освіти
- Дистанційна освіта
- Виховна робота
- Бібліотека
- Соціально-психологічна служба
- Сторінка логопеда
- Фотогалерея
- Дошка оголошень
- Батькам
- Корисні посилання
- Протидія булінгу в закладі освіти
- Зворотній зв'язок
- Прозорість та інформаційна відкритість
- Благодійна допомога
Логопедичне обстеження рівня мовленнєвого розвитку школярів
Як провести логопедичне обстеження?
Для цього Вам знадобляться час (в межах однієї години) і наочний матеріал (картинки, іграшки), щоб дитині було цікаво працювати. Картинки та іграшки необхідно підібрати заздалегідь. Для логопедичної діагностики краще використовувати час, коли і Ви, і Ваша дитина в гарному настрої, дитина не перезбуджена, не стомлена, не голодна. У дитини не повинно скластися враження, що її перевіряють. Добре, якщо заняття будуть проводитися у вигляді гри. Роздрукуйте книгу та попередньо ознайомтесь з її змістом. Так Ви зможете краще зрозуміти принципи проведення логопедичного обстеження. Для зручності логопедичне обстеження можна поділити на частини і проводити кожен розділ окремо. Усі відповіді дитини обов'язково записуйте. Так простіше буде потім їх проаналізувати. Можна також попросити, щоб інший дорослий фіксував дитячі відповіді, щоб не відволікати Вас від процесу обстеження. Не робіть дитині зауважень. Помітивши помилку, не намагайтеся відразу вчити відповідати її правильно. Це матеріал для перевірки, а не для роботи над помилками. І, звичайно, це можливість «по новому» почути мовлення Вашої дитини. Мовленнєвий матеріал розрахований на визначення рівня мовленнєвого розвитку у дітей від 5 років. Якщо Вам важко самостійно провести логопедичне обстеження мовленнєвого розвитку дитини, або самостійно оцінити результати діагностики - зверніться за консультацією до логопеда!
ОБСТЕЖЕННЯ зв'язного мовлення
ЗАВДАННЯ 1. Складання розповіді за сюжетною картинкою. Вам знадобиться будь-яка сюжетна картинка з декількома дійовими особами, це може бути також ілюстрація до якоїсь казки.
- Попросіть дитину уважно розглянути картинку і розповісти, що на ній зображено. Не потрібно задавати навідні запитання. Нехай дитина самостійно спробує свої сили в цій нелегкій справі. Добре, якщо Ви запишете дитячу розповідь дослівно. Це допоможе пізніше її спокійно проаналізувати і у Вас з'явиться матеріал для роздумів.
- Попросіть дитину описати будь-яку зображену на картинці дійову особу – людину або тварину. Як варіант, Ви можете попросити описати будь-який предмет або іграшку, які знаходяться в кімнаті, не називаючи їх. Спробуйте вгадати – про що (про який предмет) розповіла Ваша дитина.
Параметри оцінки:
1. Дитина склала розповідь самостійно. Ви їй не допомагали.
2. У розповіді були використані точні за змістом слова (багатий словниковий запас).
3. Дитина будувала фрази граматично правильно, без помилок (в її мовленні не було граматичних неточностей).
4. Дитина використовувала речення, що складаються з 4-х і більше слів.
5. Всі звуки і слова дитина вимовляла правильно.
6. Мовлення було в нормальному темпі, плавне, виразне. Таку розповідь складе дитина, мовленнєвий розвиток якої відповідає віковій нормі. Якщо Вам щось не сподобалося в розповіді дитини, зверніться за консультацією до логопеда.
ОБСТЕЖЕННЯ зв'язного мовлення
ЗАВДАННЯ 2. Складання розповіді за серією сюжетних картинок. Вам знадобиться будь-яка серія сюжетних картинок, або історії в картинках. Добре, якщо послідовність подій, зображених на картинках, дитина буде встановлювати самостійно. Для цього картинки, які зазвичай розташовуються на одному аркуші в заданому автором порядку, необхідно розрізати, щоб дитина змогла знайти початок історії, її продовження і кінець. У Вас вийде 3-4 картинки і вже по тому, як дитина їх розкладає, Вам стане зрозуміло – чи змогла вона знайти причинно-наслідкові, логічні зв'язки між подіями, зображеними на картинках. Але не поспішайте підказувати чи виправляти неточності, якщо, на Вашу думку, дитина розклала картинки «не так». Вислухайте спочатку її розповідь, можливо, дитяча логіка виявиться цілком переконливою. Вас має насторожити, якщо:
1. Дитина не змогла виявити ніякого зв'язку між картинками.
2. Дитина часто відволікалася від теми розповіді, не виокремлювала «головних» подій, або в оповіданні було багато повторів.
3. Дитина тільки перераховувала предмети на картинках, використовувала окремі, короткі (непоширені) речення.
4. Значення слів були приблизними, дитина рідко використовувала прикметники, прислівники, слова узагальнюючого характеру.
5. Мовлення дитини було прискореним, уповільненим, або Ви чули у вимові запинки. У цих випадках, безумовно, потрібна консультація логопеда, навіть якщо в інших аспектах (звуковимова, складова структура слова, граматика) мовлення дитини Вам здалося правильним. Окрім логопеда, можливо, варто звернутись і до психолога.
ОБСТЕЖЕННЯ звуковимови
Цей розділ, при всій його простоті і доступності, мабуть, один із найскладніших. Пов'язано це насамперед з тим (це відзначають самі логопеди), що багато батьків звикають до звучання мовлення дитини і просто не чують дефектну вимову певних звуків. Тому, якщо у Вас є навіть невеликі сумніви – чи правильно «звучить» дитяче мовлення, краще порадитися з логопедом. Нагадаємо, що формування звуковимови зазвичай закінчується до п'яти, п'яти з половиною років. До цього віку дитина повинна всі звуки рідної мови вимовляти правильно, тобто правильно використовувати їх у власному мовленні, не замінювати на інші звуки, не змішувати між собою. Це означає, що якщо Вашому малюкові ще немає п'яти, він цілком на законних підставах може не вимовляти, наприклад, звук [р], замінюючи його іншим звуком або зовсім пропускаючи. Але якщо дитині вже більше п'яти років, а звук так і не з'явився, час звертатись до логопеда. Логопед вирішить, що робити саме у Вашому випадку. Однак, якщо у дитини, незалежно від віку, відзначається дефектна вимова багатьох звуків (свистячі, шиплячі, сонорні), в такому випадку не варто чекати п’ятирічного віку. Не зволікайте! Вашій дитині терміново потрібні логопедичні заняття! Найпростішим способом логопедичного обстеження звуковимови є наступний:
- Дитині показують картинки і просять їх назвати. У словах звук повинен знаходитися в різних позиціях: на початку, в середині і в кінці слова.
- Потім попросіть дитину придумати коротку фразу з цим словом. Якщо їй важко – допоможіть, придумайте фразу разом.
- Якщо потрібні картинки підібрати не вдалося, то просто попросіть дитину повторити за Вами слова з різними звуками.
ОБСТЕЖЕННЯ складової структури слова
Склад – мінімальна вимовна одиниця. Дитина освоює слова, що складаються з різної кількості складів, зі складів зі збігом приголосних звуків. Порушення складової структури слова найчастіше проявляються в перестановці, у пропуску, додаванні звуків або складів. Тому необхідно перевіряти, як дитина вимовляє слова різної складової структури – зі збігом приголосних на початку, середині і наприкінці слова, багатоскладові слова і слова, що складаються з подібних звуків. Ось приблизний перелік «важких» для дитини слів. Добре, якщо до якихось з них Ви зможете підібрати картинки, але можна обійтися і без них. З деякими словами придумайте речення. Ведмідь, двері, дерево, трамвай, верблюд, виноград, цукорниця, корзинка, скатертина, ластівка, черепаха, хмиз, акваріум, холодильник, перехрестя, фотографія, під мухомором, балерина, міліціонер, регулювальник, перукарня, сковорідка, рушник, ящірка. Які можуть бути труднощі:
1. Дитина вимовляє тільки окремі склади.
2. Дитина міняє склади місцями.
3.Дитина один склад вимовляє багаторазово, замінюючи ним інші склади; 4. Дитина скорочує слово, пропускає деякі склади або не вимовляє слово до кінця.
5. Дитина пропускає приголосні там, де вони стоять поруч.
6. Дитина вимовляє слово щоразу по-різному. Якщо хоча б один із вищеперерахованих недоліків присутній під час вимови складних слів, слід звернутись за консультацією до логопеда.
ОБСТЕЖЕННЯ граматичної будови мовлення
ЗАВДАННЯ 1. Складання речень за картинками. Вам знадобляться 3-4 картинки, за якими можна було б скласти кілька речень так, щоб вийшла коротка розповідь. Наприклад, на картинці зображена дівчинка, яка сидить, поруч з нею лежить зламана лялька. Дитина складає приблизно такий текст: «Дівчинка гралася з лялькою. Лялька зламалася, у неї відлетіла нога. Дівчинка засмучена, тому що це була її улюблена іграшка. Тепер її треба полагодити». Якщо:
1. Дитина не може самостійно скласти речення.
2. Дитина тільки перераховує предмети на картинці («Дівчинка. Лялька»). 3. Дитина складає дуже короткі речення.
4. Дитина допускає помилки граматичного характеру («Лялька немає нога»). В такому випадку Вашій дитині необхідна консультація логопеда. ЗАВДАННЯ 2. Узгодження прикметника чи займенника з іменником в роді, числі. Вам знадобляться предметні картинки або якісь іграшки, предмети. Іменники, що позначають предмети, повинні бути жіночого, чоловічого і середнього роду (кішка, стіл, сонце). Крім того, повинні бути іменники, які використовуються тільки у множині (ножиці, окуляри, штани тощо). Або на зображенні має бути кілька однорідних предметів (квіти, жуки і т. д.). Пограйте з дитиною в гру «Жадібні звірята». Варіантів дуже багато. Наприклад, жадібне ведмежа не любить ні з ким ділитися. Все, що воно побачить, про все говорить «мій», «моя», «моє» або «мої». «Мій м'яч», «мої іграшки». Попросіть дитину побути таким жадібним ведмежам. Вас має насторожити, якщо:
1. Дитина не змогла скласти більшість словосполучень правильно і не помічає своїх помилок.
Що далі?
Отже, після проведеного логопедичного обстеження дитини, батькам слід проаналізувати усі дитячі відповіді та намітити корекційний план для усунення мовленнєвих недоліків. Якщо самостійно не вдається оцінити рівень сформованості мовленнєвих процесів, або ж не вдається в домашніх умовах організувати та здійснювати роботу по корекції мовлення, зверніться за консультацією до логопеда. Досвідчений дитячий логопед допоможе визначити рівень мовленнєвого розвитку дитини і знайти прості та ефективні шляхи подолання мовленнєвих проблем. Що робити, якщо…
¨ Дитина не розмовляє, або в її словнику всього декілька слів.
¨ Дитину не розуміють оточуючі, замість слів вона використовує жести, спрощені слова, а мама часто працює “перекладачем.”
¨ Дитина не вимовляє певні звуки.
¨ Ви вагаєтесь, чи потрібна дитині допомога логопеда.
Пам’ятайте! Систематичні логопедичні заняття допоможуть подолати мовленнєві порушення, покращити показники мовленнєвого розвитку дитини та попередити можливі порушення читання та письма під час навчання в школі.